SEKOLAH KEBANGSAAN PADANG KOTA

SEKOLAH KEBANGSAAN PADANG KOTA, 01000 KANGAR, PERLIS.
Tel/Faks: 049767034
E-mel:skpdgkota@gmail.com

Tuesday, April 14, 2009

SUDUT PUSAT SUMBER SEKOLAH

SUDUT MENGENALI WARGA SEKOLAH

  • Mewujudkan mengeratkan hubungan antara guru dengan guru dan murid dan guru.
  • Memberi peluang kepada murid untuk mengenali semua warga sekolah dengan jelas.
  • Menanam sikap hormat dan sayang murid kepada warga sekolah.
  • Memenuhi konsep ” Sekolahku Rumahku “.

SUDUT MURID CEMERLANG KOKURIKULUM

  • Merangsang murid untuk memajukan segala potensi dan bakat pada diri mereka.
  • Menghargai kejayaan murid dalam bidang ko-kurikulum.
  • Menjadi perangsang kepada murid lain untuk mencontohi kejayaan murid yang berjaya.

LAMAN GEMILANG(MURID BERJAYA UPSR)

  • Menghargai kejayaan murid dalam bidang ko-kurikulum.
  • Memberi perangsang kepada murid lain untuk berjaya dalam UPSR.
  • Menjadikan murid berjaya sebagai idola dan sumber inspirasi murid lain.

ALBUM PUSAT SUMBER

  • Merekod segala aktiviri Pusat Sumber Sekolah dalam bentuk gambar.
  • Mencatat segala kenangan yang melibatkan Pusat Sumber.
  • Menampilkan gambar-gambar sudut yang terdapat di dalam Pusat Sumber.

SUDUT PAMERAN BUKU SKRAP

  • Menghargai segala penglibatan murid dalam pertandingan.
  • Menghargai kesungguhan murid dalam melaksanakan segala pertandingan.
  • Menampilkan buku skrap contoh kepada khalayak sekolah.

SUDUT PAMERAN BUKU BARU

  • Menarik minat murid untuk membaca.
  • Memaklumkan kehadiran buku baru di dalam perpustakaan.


SUDUT KUIZ BESTARI

  • Menarik minat murid untuk menyertai pertandingan.
  • Meletak segala maklumat tentang pertandingan.
  • Memudahkan murid mencari soalan dan jawapan pertandingan.

SUDUT SEJARAH SEKOLAH

  • Menanam semangat sayangkan sekolah pada diri guru dan murid.
  • Memaklumkan sejarah sekolah kepada semua guru dan murid.

LAMAN CAKNA PANTUN

  • Menambah pengetahuan murid tentang pantun.
  • Mengekalkan budaya melayu.

SUDUT DETIK-DETIK BERSEJARAH

  • Merakam detik-detik bersejarah yang berlaku di sekolah.
  • Menghargai kejayaan sekolah.

LAMAN KOLEKSI MAYA

Laman ini mengandungi 3 segmen iaitu:
Sudut Mata Wang Sedunia
Sudut Koleksi Setem Sedunia
Sudut Koleksi Kad Telefon dan Kad Pintar Sedunia.

  • Memperkenalkan budaya dunia kepada murid.
  • Memperkenalkan maklumat tentang dunia kepada murid.
  • Menanam minat murid terhadap sesuatu hobi yang berfaedah.

SUDUT PAMERAN BERMUSIM/BERTEMA

  • Menghargai bakat yang ada pada murid.
  • Menampilkan karya murid kepada khalayak sekolah.
  • Menampilkan rasa keyakinan diri pada murid.

SUDUT HASIL KERJA MURID

  • Menghargai segala hasil kerja murid.
  • Menyimpan bahan bercerita dan pupet untuk kemudahan murid.

SUDUT PERMAINAN

  • Memperkenalkan permainan yang menguji kepintaran murid.
  • Mengekalkan permainan tradisional

SUDUT POHON ILMU

  • Mengantung bahan-bahan pembelajaran sebagai rujukan murid.
  • Mengantung bahan-bahan hasil seni murid.
  • Menghargai hasil kerja murid yang berkualiti.

SUDUT BERCERITA

  • Sebagai tempat murid bercerita dan menampikan keyakinan diri yang teguh.
  • Sebagai tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah.

SUDUT MAYA PUPET

  • Sebagai tempat murid membuat persembahan pupet dan menampikan keyakinan diri yang teguh.
  • Sebagi tempat proses pembelajaran dan pengajaran di luar bilik darjah.

SUDUT WARISAN BUDAYA

  • Untuk mengekalkan warisan budaya yang hampir hilang.
  • Sebagai tempat murid belajar tentang kebudayaan bangsa Malaysia.

SUDUT CINTAI KEINDAHAN DAN KEBUDAYAAN NEGARA

  • Untuk memberi peluang kepada murid untuk mengenali semua negeri dan tempat menarik yang terdapat di dalam negara.
  • Menanam sikap menyintai negara sendiri.
  • Memperkenalkan destinasi pelancongan yang terdapat di negara kita.


LAMAN BUSANA

  • Memperkenalkan kepada murid tentang jenis-jenis pakaian yang terdapat di negara kita.
  • Menanam sikap sayangi sesama kaum pada diri murid.

SUDUT PAMERAN BARANG ANTIK

  • Mengekalkan barang-barang antik yang hampir hilang di dalam pengunaan masyarakat pada zaman sekarang.
  • Menambah ilmu pada diri murid tentang barang-barang antik yang pernah wujud.
  • Memberi peluang kepada murid untuk membezakan teknologi lama dan teknologi sekarang.

SUDUT SELF ACCESS LEARNING

  • Memberi peluang kepada murid untuk belajar sendiri.
  • Memberi peluang kepada murid untuk mencari ketenangan.

SUDUT SEJENAK MEMBACA

  • Memberi peluang kepada murid untuk membaca di mana-mana sudut di dalam perpustakaan.
  • Memperkenalkan konsep “Ilmu Ada Di Mana-Mana”.

SUDUT AKHBAR

  • Untuk memberi peluang kepada guru dan murid mengetahui berita-berita semasa.
  • Mewujudkan budaya membaca yang kuat pada diri guru dan murid.

SUDUT RUJUKAN GURU

  • Memudahkan murid mencari bahan rujukan.

SUDUT RUJUKAN MURID

  • Memudahkan murid mencari bahan rujukan

SUDUT KAKTUS

  • Mewujudkan pembelajaran melalui konsep”BENDA HIDUP”.
  • Memperkenalkan budaya ilmu bukan sahaja ada di dalam buku.
  • Menanam sikap gemar pada hobi yang berfaedah.

SUDUT MAJALAH

  • Untuk mewujudkan budaya membaca pada diri murid.
  • Mempelbagaikan bahan bacaan di dalam perpustakaan.

SUDUT HIDUPAN AIR

  • Memperkenalkan benda hidup kepada murid.
  • Memberi ketenangan kepada pengunjung perpustakaan.

SUDUT KOLEKSI RANTAI KUNCI

  • Menambahkan ilmu kepada murid melalui benda selain buku.
  • Menggalakan murid mempunyai hobi yang berfaedah.

SUDUT PROGRAM NILAM

  • Memudahkan segala urusan yang melibatkan Program NILAM.
  • Melicinkan guru membuat analisis .
  • Memudahkan murid menyelesaikan segala masalah berkaitan Program Nilam.

SUDUT ANGKASA LEPAS

  • Mewujudkan kaedah pembelajaran yang mampu menarik minat murid.
  • Mewujudkan lokasi pembelajaran secara pelan dan susun atur yang betul.
  • Menambat perhatian dan pemerhatian murid secara menyeluruh.

SUDUT JALAN RAYA

  • Mewujudkan suasana di jalan raya secara harmoni
  • Mendisplin murid tentang undang-undang di jalan raya.

SUDUT TOKOH PEMIKIR ISLAM

  • Memberi kesedaran kepada murid tentang kebijaksanaan tokoh-tokoh pemikir Islam.
  • Menjadikan orang yang warak dan bestari sebagai idola mereka.

SUDUT INFO AKUARIUM

  • Memberi peluang murid untuk mencari minat atau hobi yang berfaedah.
  • Menambah pengetahuan murid tentang hal yang berkaitan dengan akurium

SUDUT NOSTALGIA GURU

  • Memberi peluang kepada guru untuk mengabadikan kenangan silam mereka.
  • Memberi peluang kepada murid untuk melihat wajah guru mereka.
  • Menjadikan kejayaan guru sebagai idola dan inspirasi kepada murid.

SUDUT KARYA-KARYA BESAR/AGUNG

  • Memberi peluang kepada pelajar membaca hasil karya penulis-penulis:
    i. Terkenal
    ii. Sasterawan Negara
  • Memberi peluang kepada pelajar untuk membaca karya-karya yang pernah memenangi anugerah.

No comments:

Post a Comment